”Allt från Instagrammande influencers, dansande TikTokare till 70-årskalas och styrelsemöten”.
Sedan upplevelsetrenden kom till New York under 2016, i form av utställningen Museum of Icecream, har över 500 000 besökare tagit del av den rosa fantasimiljön. Idag omsätter trenden miljardbelopp runt om i världen, och nu har den svenska versionen bestämt sig för att stanna i Göteborg.
Det var designern Angelina Mi Lajki som tog trenden till Sverige i fjol. Hon har gedigen bakgrund i modevärlden, men är mest känd för sina färgstarka smyckeskollektioner som synts på catwalken under modeveckorna, i magasinen Elle och Vogue, i tv-programmen Idol och X-Factor samt i designsamarbeten med bland annat Anine Bing.
I somras öppnade Angelina och hennes kompanjon Pierre Edström, som tillsammans driver företaget Milajki Style Factory, ett så kallat ”Selfie Museum” på Korsgatan 14 i Göteborg. Lokalen på 600 kvadratmeter inreddes med 20 olika färgstarka och multi-sensoriska installationer i video-och fotovänliga miljöer.
Den interaktiva arkaden bjuder på en helt ny värld av möjligheter för kreativt innehåll till sociala medier, och beskrivs av många gäster som ett slags galet utflippat lyckosjukhus, skriver duon.
De som besöker museet får ta sig igenom en labyrint med färgsprakande scenarion, och den som vill kan testa Milajkis egendesignade garderober med unika accessoarer, plagg och peruker att låna. Totalt finns nio fotobås med tillhörande styling.
Företaget har även tagit fram egna fotofilter som finns tillgängliga på Instagram och Snapchat, samt en musikjingel på TikTok. I entrén finns även en så kallad ”I Scream Bar” där Milajki har designat egna glassar och milkshakes.
Vi har allt ifrån Instagrammande influencers, dansande TikTokare, tonårsgänget, Tinder-dejter, barnkalas, 70-årskalas, cosplay-kreatörer, företagsevent, bröllopssällskap, styrelsemöten, familjeutflykter, möhippor, babyshowers, ”girls-night-out” och nu även en hel del förfrågningar från musikartister med flera. Behovet av att få komma ut och uppleva något kul och minnesvärt tillsammans är just nu större än någonsin, säger Angelina.
Alla som har varit här på ett besök är supernöjda och många har skrivit recensioner om att det har varit den bästa dagen i deras liv. Det är så givande att få äran att leverera detta.
Tanken var att popupen skulle vara öppen i cirka en månad, men sedan lanseringen i augusti har företaget förlängt den tänkta perioden som popupen skulle vara öppen med några veckor i taget. Nu meddelar dock Milajki Style Factory att man planerar att stanna i Göteborg, i alla fall i ytterligare tre månader till slutet av juni.
Det har absolut varit en utmaning att få ihop ett covid-anpassat event av denna skala trots läget och osäkerheten i världen, men vi har så mycket passion att få dela glädje till en värld som verkligen behöver det nu kanske mer än någonsin. Så istället för att vänta med att genomföra ett större event tog vi ett snabbt beslut att våga gå ”all-in”, att förvekliga en dröm, även om det också inneburit att vi fått genomföra detta med visst offer av rosa enhörning-svett, blod och tårar, säger medgrundaren Pierre Edström.
För att kunna driva verksamheten mitt i pandemin har företaget varit tvunget att bland annat begränsa besöksantalet till max åtta gäster per tidsslot.
Lokalen har tillstånd med kapacitet för många fler men vi har gjort ett aktivt val att hålla nere antalet besökare samtidigt i lokalen, för att varje besök ska kännas tryggt och bli en bra upplevelse för alla.
Vi håller avstånd, har certifierad städning, utökade sanitetsstationer med handsprit och munskydd kan köpas i entrén. Vid sjukdom uppmanas alla gäster att stanna hemma, och datum på biljetten kan då enkelt bytas via länken i bokningsbekräftelsen. Säkerheten för gäster och medarbetare står alltid i fokus.
Milajki driver dessutom en onlinebutik där kunder kan hyra företagets färgglada kläder och accessoarer.