Storyn om succén Lindas Bakskola: ”Gillar när det är enkelt”

Linda Andersson driver bloggen Lindas Bakskola

Layoutare, redaktör och reporter – men kanske framför allt var hon den som bakade stora delar av innehållet. Så kan man beskriva Linda Anderssons tid på tidningen Hembakat, som är Sveriges största tidskrift inom sitt segment.

2014 startade Linda Lindas Bakskola, som till en början var en del av papperstidningen. På ett enkelt och pedagogiskt sätt förklarade hon steg för steg, eller snarare bild för bild, hur man skulle gå tillväga för att få ihop de bakverk som presenterades.

Så småningom blev både Lindas Bakskola och Hembakat digitala. År 2016 såldes Hembakat av LRF Media till Bonnier Tidskrifter och resten är historia. Linda drev sin sajt i egen regi men hade ett influencer-avtal med Bonnier. I dag är bloggen en av Sveriges största inom bakning och matlagning, och Lindas Bakskola har runt 360 000 följare på Instagram.

Efter att Lindas Bakskola hade blivit en blogg drev jag den ett till två år till som anställd. Sen fick jag möjlighet att driva den vidare på egen hand med hjälp av samarbeten, berättar Linda Andersson för Influens.se.

Först var jag livrädd och tänkte att vågar jag göra detta på egen hand? Men med samarbetet med Bonnier och att jag i samband med det också fick möjlighet att ge ut bakböcker så tänkte jag att jag testar. Jag tänkte att jag får ta ett extrajobb om det inte går ihop ekonomiskt.

”Väldigt lättillgängligt”

Men det gjorde det. Bloggen har fortsatt att dra in besökare och den första boken har följts av flera andra. Lindas Bakskola står på egna ben men har ett samarbete med ProAd, som säljer in samarbeten och annonser i Lindas kanaler.

Vad tänker du om utvecklingen för Lindas Bakskola?

Jag är både glad och tacksam över att jag fortsätter att få in nya följare, både i sociala medier och på bloggen. Så det är såklart jättekul. Det skulle ju kunna vara tvärtom.

Själv tror Linda Andersson att hemligheten bakom framgångarna stavas enkelhet.

Mina recept är uppskattade och tilltalar många. Blanda annat så anpassar jag recepten efter säsong, men även efter trender och önskemål från
följarna. Man märker att det finns ett stort hälsointresse där ute och jag möter den efterfrågan med exempelvis recept med mindre socker, mindre vetemjöl och så vidare.

Det ska vara enkelt men inte simpelt. Jag utgår från mig själv och försöker inte att hitta på något jag inte skulle gilla själv. Jag gillar när det är enkelt.

Linda tar som exempel upp att många recept kan ha listor på 20 ingredienser, varav många är sådana som man kanske inte använder regelbundet. Som en motpol till det försöker hon utgå från torrvaror och andra produkter som man använder återkommande och kanske därför har hemma.

Nytt boksläpp

På frågan om vilka trender som är de starkaste inom segmentet influencers och influencer marketing, tar Linda Andersson upp att det personliga tilltalet får en allt viktigare roll.

Personen bakom är väldigt viktig. Många företag har nog inte riktigt en strategi för att skapa tillräckligt attraktivt innehåll. Jag tycker att många företag har konton som känns väldigt reklamiga, det är samma produkt som återkommer i flödet även om bilderna varierar. En influencer lägger även ut andra saker, även om de kontona förstås också innehåller reklam.

Så sent som i början av veckan lanserade Linda en ny bakbok, som innehåller recept som lämpar sig för bakning i långpanna. Senare i år planerar hon att släppa ytterligare en bok, vars innehåll än så länge är hemligt.

Sen planerar jag att satsa mer på rörligt, det brukar vara väldigt uppskattat. I övrigt fortsätter jag med samma upplägg även om jag lägger till lite nya grejer. Jag vill inspirera så många som möjligt till att baka och laga mat.

Jag ser att allt fler vill laga mat från grunden istället för att köpa färdigt och jag är helt övertygad om att det är en trend som är här för att stanna.