Reklamombudsmannen fäller Tiktok-inlägg: “Normaliserar ett sjukligt kroppsideal” 17 juni, 2024Opinionsnämnden menar att klippet utformats för att framhäva en “extremt smal” midja. I ett videoklipp som publicerats av...ReklamReklamombudsmannenTikTok
Han tar över arbetet med att syna reklambranschen: “Ställer stora krav” 29 maj, 2024Sveriges första reklamombudsman får en efterträdare. Reklamombudsmannen (RO) instiftades 2009. Initiativet kom från Sveriges Annonsörer och Näringslivets Delegation...Reklamombudsmannen
Reklamombudsmannen om skärpta krav på retuschering: “Inget som beslutas av oss” 8 mars, 2024Stiftelsen säger att problemet med retuschering sträcker sig utanför reklamen. Det var igår som Influens rapporterade om hur...Lagar och reglerReklamReklamombudsmannenretuscheringskönhetsideal
Kicks och Tjejzonen vill se skärpta regler för retuschering i reklam: ”Saknar motstycke” 7 mars, 2024Självregleringen fungerar inte. I en gemensam rapport efterlyser man fler åtgärder från Reklamombudsmannen. 72 procent av unga tjejer...intervjukicksReklamombudsmannenretuscheringskönhetsidealTjejzonen
De hoppade på Tiktok-trenden och fälldes – ”hänger ut okända människor” 6 juli, 2023”Uppmanar ingen att göra något olagligt”. Nya trender på sociala medier försvinner nästan lika snabbt som de uppstår....ReklamombudsmannenTikTok
Läckberg fälls för vinreklam – ”den mänskliga faktorn” 15 september, 2022Privatperson anmälde efter otydligt inlägg på Instagram. Författaren Camilla Läckberg fälls av Reklamombudsmannen för ett samarbete med Lively...Camilla LäckbergReklammärkningReklamombudsmannen
Isabella Löwengrip fälls för fjortonde gången – ”en fråga på EU-nivå” 25 maj, 2022”Vi har haft en elektriker som bytt ut elcentralen (alltid något med hus) och han skulle bli klar...Isabella LöwengripReklammärkningReklamombudsmannen
Therése Lindgren bojkottar fast fashion-samarbeten: ”En enorm möjlighet” 28 februari, 2022Lanserar kravlista för framtida samarbeten och sätter ner foten gällande produkter som ersättning.Fast fashionHållbarhetModeReklamombudsmannenTherese Lindgren
RO och KO om influencers inlägg: ”Kravet på reklammarkering är inte absolut” 25 januari, 2022"Det ställs särskilt höga krav på tydlighet när det gäller influencer marketing".Influens.se granskarKonsumentverketReklammärkningReklamombudsmannen
”Reklam för” i Stories räckte inte – Lovisa Worges Caia-inlägg fälls 2 november, 2021"Knappt läsbar, väldigt liten och suddig".InstagramLagar och reglerLovisa WorgeReklammärkningReklamombudsmannen