Third Ear gasar på – ”poddbranschen är fortfarande omogen på flera håll”

Simon Said, Carl Fridsjö, Frida Klevemark och Lukas Boo

”Bäst i Norden på innehåll”.

Third Ear Studio, podcastbolaget som bildades av Just Stories, Soundtelling och Third Ear förra året, fick in 10 färska miljoner kronor för tre månader sedan. Och nu fyller bolaget på med kunskap. In kliver nämligen tre nyckelpersoner i form av Frida Klevemark och Simon Said från Acast, samt Lukas Boo från Perfect Day Media.

Rekryteringarna är ett led i att utveckla bolagets innehålls- och annonsaffär, och stärka Third Ears position på marknaden.

Det här är tre drömrekryteringar som alla tar med sig unik kompetens in till bolaget. Podcastbranschen är fortfarande omogen på flera håll, och vi ser stora möjligheter att ta med vårt kvalitetstänk till fler delar av ekosystemet. Inte minst vad gäller annonslösningar. 2023 kommer att bli ett otroligt spännande år, säger Carl Fridsjö, vd och styrelseordförande för Third Ear Studio, i ett pressmeddelande.

Frida Klevemark kommer från poddkonkurrenten Acast där hon var nordisk innehållschef, och kliver ombord som Head of Creative på Third Ear – den del av bolaget som arbetar med innehållsproduktion för B2B.

Jag delar Third Ears kärlek till riktigt bra innehåll och är imponerad över de många unika talanger man lyckats knyta till sig. Vi ska nu utveckla B2B-erbjudandet ytterligare, och erbjuda kunder och samarbetspartners innehållsproduktion av samma kreativa höjd och kvalitet som Third Ear gjort sig kända för, säger Frida Klevemark.

Från Acast kommer även Simon Said, där han tidigare axlade rollen som Creative Director. Han hade ansvar för utformandet av effektiva och kreativa podcastkampanjer. I sin nya roll som Head of Sponsorships på Third Ear ska Simon leda och utveckla företagets reklamerbjudande.

Om vi kan vara bäst i Norden på innehåll är jag övertygad om att vi även kan vara bäst på poddreklam. Med de resurser som finns hos oss på Third Ear idag har vi möjlighet att ytterligare vässa erbjudandet för kvalitativt reklaminnehåll. Tanken är att erbjuda den nordiska marknaden ett premiumalternativ som idag inte finns någon annanstans, säger Simon Said.

Sist men inte minst sätter sig även Lukas Boo vid Third Ears bord. Lukas har tidigare varit säljchef på Perfect Day Media, men kommer närmast från ScreenOnDemand där han var landschef. Nu blir han Head of Ads på Third Ear där han ska utveckla och växa annonsaffären.

Det känns otroligt kul att starta den här resan tillsammans med ett så starkt och erfaret team. Kombinationen av en stor nordisk räckvidd och säkerställd kvalitet i såväl innehåll som reklam tror jag kommer ge oss fantastiska förutsättningar att ta en stark position på marknaden, säger Lukas Boo.