United Screens går ihop med Divimove och byter namn: ”En betydligt större kraft”

Natalie Tideström Heidmark och Tobias Schiwek

I januari 2018 förvärvades influencer- och YouTube-nätverket United Screens av den tyska mediekoncernen RTL Group. Ett år senare köpte RTL-gruppen även det pan-europeiska studio- och talangnätverket Divimove.

Nu bildar United Screens, med bland annat profilerna Anis Don Demina, Therése Lindgren, Tone Sekelius och Camilla Hamid, och Divimove ett nytt bolag och byter namn till We Are Era Nordics. Tillsammans finns bolagen representerat på tolv europeiska marknader.

Samtidigt görs en “glocal” ompositionering, där en bred europeisk täckning möjliggör en global dominans med fortsatt lokal expertis och relevans. Tillsammans har bolagen skapat globala techlösningar, en gemensam databas och målgruppsinsikter, skriver man i ett pressmeddelande.

United Screens grundades 2013 som ett ”multi channel network” och blev snabbt ett av de ledande nätverken i Norden för influencers, artister och onlinevideo. Under åren har företagets erbjudande förändrats i takt med konsumenternas beteende och behov, och idag har man även ett stort fokus på bland annat influencer marketing, agenttuppdrag och produktioner för både lång- och kortformat.

Divimove startades 2012 och är ett mediabolag som tar fram studioproduktioner och som har ett stort nätverk av digitala kreatörer. Företaget finns i Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien och Nederländerna, men tack vare ett brett internationellt nätverk av kreatörer och annonsörer täcker man stora delar av världen.

Sammanslagningen av de två verksamheterna och rebrandingen är en del i arbetet med att fortsätta vara i frontlinjen för en ny era av kreatörer, förklarar företaget. Namnbytet förväntas vara klart inom de närmsta veckorna.

Resan med rebrandingen av United Screens till We Are Era är otroligt spännande. Vi har de senaste två åren arbetat tight tillsammans med Divimove för att hitta flera nya synergier och slipa vårt erbjudande ytterligare. Bland annat har vi kunnat erbjuda ännu mer insikter, data och mer effektfulla kampanjer till våra kunder och kreatörer. Jag är så stolt över det fantastiska team vi har på plats och siffrorna är starkare än någonsin. Nu är det dags för nästa steg och för att förtydliga vårt samarbete gentemot branschen, byter vi nu till ett gemensamt varumärke. Samma core, men med en betydligt större kraft. Jag ser väldigt mycket fram emot vad vi tillsammans kommer att fortsätta skapa, säger Natalie Tideström Heidmark, vd på United Screens.

United Screens kommer fortsatt vara ett eget aktiebolag med egen lokal ledningsgrupp. Vd:n Natalie Tideström Heidmark och vice vd:n Nicolin Lillhage har även varsin plats i den globala ledningen för We Are Era. Divimoves vd Tobias Schiwek fortsätter i sin roll men blir även vd för We Are Era.

Jag är så imponerad av teamen i Norden, både deras resa och hur de ligger i framkant. De senaste två åren har vi haft ett tight samarbete och jag ser verkligen fram emot den fortsatta resan tillsammans, nu under det gemensamma namnet, säger Tobias Schiwek.

United Screens dotterbolag United Screens Music kommer inte att byta varumärke just nu.