Utvecklingssamtal – ”blev viral genom att provocera”

Säsong 1, Avsnitt 17

Emil Norberg är komiker och mediaprofil men ännu inte influencer. I podden ”Så blir du FUCKING influencer” träffar han Sveriges största influencers och experter på sociala medier, för att ta reda på ”hur man egentligen blir influencer och därmed blir rik, lycklig och älskad”.

Med på resan har han med sig Influens.se. På Influens uppdaterar Emil läsarna om tipsen han fått från intervjupersonerna har fungerat, och om han kommit närmare målet att bli influencer.

Läs Emils senaste text: Så påverkas influencers självbild – ”sociala medier är också förrädiska”

I dagens avsnitt pratar jag om ett återkommande tema i mitt och Viktor Klemmings samtal om att drivas av att kunna skämta om allt, även kontroversiella och känsliga ämnen. Samt hur detta varit lite besvärligt i det, enligt honom, politiskt korrekta svenska medielandskapet.

Här hittar du hela intervjun med Viktor Klemming 

Viktor berättade också att det faktum att han gärna skämtar om kontroversiella teman lett till att han bränt vissa broar, att annonsörer ibland är rädda för att samarbeta med honom och att YouTube själva ofta markerar hans klipp som olämpliga för annonser.

Inför det här avsnittet har jag själv testat att vara lite provokativ, och berättar om hur det kändes och hur bra det faktiskt funkar för att nå ut!


Om Emil Norberg:

Emil Norberg är komiker, manusförfattare och snart ännu en av alla FUCKING influencers. Dessutom är han utbildad jurist och ekonom. Emil har, tillsammans med sin bror Daniel Norberg, Youtube-kanalen “Bröderna Norberg – Emil och Daniel”, som har cirka 274 000 prenumeranter och klippen på kanalen har i skrivande stund visats hela 125 594 374 gånger. I flera år har kanalens klipp listas som några av Sveriges mest visade på Youtube.

Emil har vunnit det svenska humorpriset 2016 för Årets Webbhumor och därutöver varit nominerad till samma pris 2017, 2019 och 2020. Han har även vunnit Big Buzz of the Year i kategorin Youtube 2016. Under 2016 startade Emil dessutom konsultbolaget Paradime som bland annat stöttade stora nationella mediebolag i sitt arbete med sociala medier. Emil Norberg och Daniel Norberg var även programledare för Nordens första influencer marketing-branschevent; Influencer Marketing Sunmit 2022.