Youtube-byrån inför Black Friday: ”Kan vara svårt att arbeta med influencers”

Calle Look är Nordenchef på Youtube-byrån Team5pm.

Black Friday-veckan är igång och med den årets största shoppingfest. Det är med andra ord ett lysande tillfälle för företag att nå ut via influencer marketing. Men hur ska man som influencer lyckas nå ut i bruset mitt i en så högintensiv period?

Det finns ingen tydlig framgångsstrategi, åtminstone inte om man är verksam på Youtube. Det menar Calle Look Nordenchef på Youtube-byrån Team5pm och vd för kommunikationsbyrån Happify Communication.

YouTube har som mål att behålla användarna på plattformen så länge som möjligt. Anledningen är helt enkelt att de kan visa fler annonser och tjäna mer pengar ju längre tid besökarna är kvar, säger han, och fortsätter:

Det är inte så att det finns en “holy grail” för hur man lyckas få tittarna att stanna så länge som möjligt, utan det handlar om att skapa originellt och intressant innehåll. Det är viktigt att ständigt överraska tittarna med nya saker i de filmer man lägger upp.

Annons:
Annons:

Vi kontaktade Calle Look för att få mer information om vilka Youtube-trender Team5pm ser kopplat till just Black Friday. Beskedet vi får är att många klickar in på Youtube den här veckan för att ta del av produktrecensioner men att det inte går att se några direkta trafikökningar i samband med just Black Friday.

Det är snarare något vi ser i slutet av året.

Är det något särskilt man som kreatör ska tänka på inför shoppinghögtider som Black Friday? Något ni sett som fungerar extra bra eller kanske inte fungerar alls?

Många kreatörer arbetar tillsammans med stora retailföretag för att driva försäljning i samband med Black Friday. Ett populärt upplägg är att influencern och varumärket samarbetar, tar fram giveaways och arbetar fram originella idéer kopplat till det specifika märket eller produkten.

Samtidigt väljer många företag att satsa på exempelvis egna livesändningar i samband med Black Friday. Enligt Calle Look finns det både fördelar och nackdelar med den typen av inhouse-upplägg.

Ibland kan det vara svårt att arbeta med influencers, varumärken har inte full kontroll över de influencers de arbetar med. Till exempel kan en influencer plötsligt göra något som går emot det varumärke de arbetar för eller agera på ett sätt som ditt varumärke inte står för. Influencers tenderar att göra saker de gillar bäst, och det stämmer inte alltid överens med det mål ett varumärke har, så det kan vara en nackdel. Däremot är influencers populära att arbeta med på grund av hög räckvidd i relevanta målgrupper, vilket kan hjälpa till att nå ut med ett budskap till målgrupper som varumärket inte själv har på YouTube.

Hur kan det komma att påverka tittandet på Youtube att restriktionerna är på väg bort? Blir det svårare att locka tittarnas uppmärksamhet när man tävlar med fysiska händelser på ett annat sätt än förra året?

2020 var ett galet streamingår! Vi ser att användningen av YouTube fortfarande ökar, men när det gäller nyhetsinnehåll så ser vissa kanaler en minskning av antalet visningar under 2021 jämfört med 2020. Men människor kommer att fortsätta använda YouTube. Människor vill fortfarande ta hjälp, till exempel med att fixa något hemma, laga mat, personlig utveckling, se produktrecensioner och så vidare. Jag tror inte att tittandet på YouTube kommer att minska på grund av att covid-restriktionerna försvinner, säger Calle Look.