Youtubern vill göra uppror – ”extremt maktlös”

L22 Maurice Hill (Foto: Youtube)

”Svårt att säga vem som ska bära ansvaret”.

”Jag tycker att det är riktigt illa, känner mig extremt maktlös på den här fronten” säger svenska gaming Youtubern L22, Maurice Hill, till Resumé när de pratar om annonsering på plattformen. Han syftar på att han hade velat ha en dialog direkt med Youtube, gällande annonseringen.

Men det har alltid varit nästintill omöjligt, säger han. Problemet är, enligt Youtubern, att han som kanalägare inte kan påverka vilken typ av annonser som visas ihop med hans innehåll.

I mina kanaler har jag en strikt policy att tacka nej till alla företag som håller på med gambling, energidryck eller skräpmat. Har hållit hårt i den policyn sen när jag började med Youtube som 16-åring, tyvärr kan jag dock inte reglera vad för sorts annonser som pushas innan mina Youtube-videos hur gärna jag än velat tackat nej till spelreklam och dylikt, säger han och fortsätter:

Det finns ett glapp i föräldrafunktionen. Det gör förmodligen att en del barn loggar ut från sina konton som begränsar reklam och tar del av Youtube utan inloggningen. Det är svårt att säga vem som ska bära ansvaret. Youtube har ju tagit ett visst ansvar när de lanserade Youtube Kids, men eftersom det begränsar barnen på fler sätt än att det tar bort reklamen fungerar det inte fullt ut.

Utan en direkt dialog med plattformen kan Maurice Hill endast välja att antingen ha på annonsering eller inte. Men att inte ha den aktiverad skulle kapa hans huvudsakliga inkomstkälla. Samtidigt som han brottas med att hans unga tittare blir utsatta för reklam riktad till vuxna.

Jag har alltid brytt mig, jag vill verkligen inte bli förknippad med produkter eller varumärken som gör världen sämre. Jag tror att mamma uppfostrade mig till den medvetenheten och det är rätt skönt att somna i en säng som är köpt för pengar som man vet kommer från etiskt hållbara företag.

Ett annat stort hot är annonsörer som han kallar för ”gråzonsföretag”.

Till exempel McDonald’s, säger Maurice Hill.

De gör mycket bra med Ronald McDonald, som bidrar med bostäder för anhöriga till svårt sjuka barn. Men å andra sidan är maten knappast hälsosam och man kan tänka sig att det går att ha synpunkter på valet av råvaror och transporter

En annan gråzons-produkt är koffeinpulver som marknadsförs mot gamers.

Ett gamingpulver som består av 200 mikrogram koffein som man trycker i sig när man sitter och gamar, det är superstort just nu och det finns mycket pengar i det där. Men jag vill verkligen inte bidra till att barnen riskerar att bli stillasittande och dra i sig det där pulvret som kan blandas av dem själva och innehålla ännu mer koffein. Det kan inte vara hälsosamt.

Det finns mycket att prata om när det kommer till det här. Men så länge det får vara som det är, kan en del unga påverkas på ett dåligt sätt, menar Maurice som på Youtube har 250 000 prenumeranter.

Om man ser upp till en person, så har den personen också makt att påverka. Jag tror det kan skada mycket. Till exempel i gamingvärlden där man öppnar slotts, det blir en ren form av spel som normaliseras för barnen. Det är inte okej. Men jag tror inte att annonserna från Youtube påverkar så mycket. Min brorson som snart fyller 12 skippar alla annonser, men det lättaste hade varit om det fanns någon valmöjlighet, att kunna välja bort vilka annonser man inte vill förknippas med, säger han och tillägger:

Jag antar att det är pengar som ligger bakom, det är därför det inte blir någon förändring. Men om fler ställer krav, eller om det blir lagstadgat – då skulle det kunna fungera bättre och säkrare för barnen.