Därför tjänar influencers så bra på Snapchat: ”Väldigt höga…”

Lisa Borg (Instagram @lisaborg) / Emily McDonnell, Snapchat (press)

Plattformens intäktsprogram fortsätter locka influencers.

Det senaste året har relationen mellan influencers och Snapchat fått en rejäl nytändning och allt fler kreatörer har nu ökat sin offentliga närvaro i appen. En av anledningarna är de många intäktsmöjligheterna som Snapchat lanserat under det gångna året, något som Influens tidigare rapporterat om.

En av de profiler som valt att engagera sig allt mer på plattformen, är Lisa Borg. Med upp till 100 snaps om dagen, kan hon tjäna 90 000 kronor i månaden.

Därför betalar Snapchat så bra

De höga arvodena är enligt Snapchat ett resultat av ett ökat intresse från annonsörer, det säger Emily McDonnell, chef för talang och partnerskap på Snapchat, till Aftonbladet. Ett intresse som troligen kommer fortsätta öka i takt med att allt fler profiler, tillsammans med deras följare, spenderar mer tid i appen.

Snapchat är en mycket populär plattform i Sverige, med mer än 4 miljoner användare varje månad, och fler och fler Snap Stars når därmed många svenskar. Det gör att antalet potentiella tittare är väldigt höga, något som är intressant för annonsörer. Annonser från annonsörer infogas mellan innehållet hos innehållsskaparna, baserat på visningstid och visade snaps, säger Emily McDonnell, i en kommentar till tidningen.

Snapchat vill inte avslöja någon rangordnad lista över vilka svenska profiler som är störst på plattformen. Aftonbladet har däremot tagit del av en lista som visar “några av de största”.

Svenska profiler som lyckats på Snapchat:

  • Tilda Törnqvist
  • Ludde Blomqvist
  • Tilde Kindahl
  • Lisa Borg
  • Marcus Dubois
  • Kevin Bang
  • Winsent Wikman
  • Emil Stegfeldt
  • Daria Garipova
  • Alicia Lauterbach