”Organiskt innehåll baserat på data är ännu inte utforskat”.
Natalie Tideström Heidmark är en veteran inom influencer marketing-branschen. Hennes karriär började på United Screens, som idag har döpts om till We Are Era. Hon var med från start till att det blev en del av RTL Group, ett av Europas största medieföretag.
Jag har varit med på den fantastiska resan från när vi startade och hade 0 kronor i omsättning till 170 miljoner kronor år 2020. Under min tid som vd gick vi från ett resultat på -44 miljoner till +1,3 miljoner 2020, säger Natalie.
Under sin tid i branschen har hon även jobbat som ambassadör för Adidas och varit ordförande i arbetsgruppen Influencer Marketing på IAB samt rådgivare till Baby Journey, som drivs av Michaela Forni. Idag sitter hon i styrelsen hos Balmid och Qase samt är medgrundare till den nordiska Youtube-byrån Team5pm.
LÄS ÄVEN: Youtube-byrån ökar trycket i Sverige: ”Enorma möjligheter”
Team5pm är en internationell byrå som utgår ifrån Amsterdam och Kapstaden, och nu även Stockholm. Moderbolaget grundades 2018 och arbetar med stora kunder som Prime Video, Unilever, Samsung, Canon, Volkswagen och PlayStation.
Namnet Team5pm kommer från tidpunkten då det är bäst att ladda upp innehåll på YouTube, förklarade medgrundaren Ronen Wolf i en tidigare artikel.
I oktober 2021 klev bolaget in i Sverige för att känna på vattnet. Och nu, efter drygt ett år, har man bestämt sig för att etablera en nordisk verksamhet. Och redan nu har man anställt tio videospecialister från Sverige, Norge, Danmark och Finland, som har stenkoll på Youtube, TikTok och andra videodrivna plattformar.
Idag träffar vi medgrundaren Natalie Tideström Heidmark för att prata om hur bolaget kan hjälpa svenska kreatörer, men även vilka skillnader de ser mellan den svenska och den internationella Youtube-marknaden.
Vad kan ni hjälpa influencers/kreatörer med?
Varumärken och publicister är våra främsta kunder, men vi kan givetvis hjälpa alla typer av innehållsägare, inklusive influencers. Vi erbjuder insikter och data, allt baserat på sök- och tittarbeteende. Därför kan vi erbjuda rekommendationer om vilken typ av innehåll som ska skapas och inkludera innehållsidéer, längd på videos som ska produceras samt hur kanalen kan optimeras för att få bästa möjliga uppmärksamhet och fler visningar.
Vilka skillnader ser ni mellan den svenska och den internationella Youtube-kulturen?
Varje land har definitivt sin egen lokala kultur. Det vi ser i Sverige, och även globalt, är att tidigare brukade man besöka Youtube enbart för underhållning. Det har nu börjat förändras till en kombination av både underhållning och ett ökat behov av information, fler och fler använder Youtube för att leta efter svar på sina frågor i videoformat.
Videos på cirka tio minuter har en mycket större chans att generera kvalitetsvisningstid från tittaren än en video på två eller tre minuter. Den korta videotrenden kommer att komplettera dessa längre videor på Youtube genom att generera extra trafik och nya tittare.
Vad hade svenska Youtube-kreatörer kunnat bli bättre på, enligt dig?
Sverige tar fjärdeplatsen i listan över länder – världen över – med störst Youtube-penetration. Detta skapar enorma möjligheter för varumärken och publicister som verkligen vill nå sin publik.
Det finns massor av möjligheter kring video-SEO. Eftersom Youtube ägs av Google finns det mängder av data om konsumentbeteende inom Googles ekosystem. Tänk exempelvis på: vad folk söker efter, vilka appar de laddar ner och vilka webbplatser de gillar att besöka. All denna data gör att vi kan ta bort alla gissningar när vi skapar videoinnehåll.
Ligger svenska/nordiska länder före eller efter resten av världen när det kommer till utvecklingen på Youtube?
Den nordiska marknaden ligger väldigt långt i framkant när det gäller alla möjligheter med onlinevideo på de olika plattformarna, influencer marketing och online media i allmänhet. Med det sagt, att arbeta med onlinevideostrategier och att skapa organiskt innehåll baserat på data är ännu inte utforskat.
Vad kan vi bli bättre på år 2023?
Bygga företagens egna sociala mediekanaler och skapa mer innehåll baserat på data, ta bort ”magkänslan” och gissningarna ur video och basera den på vad din målgrupp vill se och söker efter.
Och slutligen: Vilka är de kommande trenderna på Youtube?
Sättet som folk tittar på Youtube är väldigt varierande. De tittar via mobil, laptop och även på den största skärmen i hemmet – TV:n. Streaming av Youtube-videos på anslutna TV-apparater kommer i år bara att fortsätta växa. 40 procent av Youtube-visningarna förväntas komma från ”Connected TVs”. Fler och fler människor tittar även på Youtube på den stora skärmen tillsammans. Varumärken och publicister kan utnyttja denna trend med anpassat videoinnehåll och dedikerade Youtube-strategier, säger Natalie Tideström Heidmark.
Natalie Tideström Heidmark lyfter även det faktum att Youtube får en allt större plats i Googles sök, och snart kikar man på att även äga podcasts.
Detta ger möjligheter för varumärken att rankas högt på Google med sitt videoinnehåll, maximera sin synlighet och få mer trafik. Den tredje spaningen är att sedan pandemin började har Youtube (oavsiktligt) blivit den mest populära plattformen för podcasts. Och plattformen kommer att omfamna denna roll alltmer under det kommande året. En dedikerad podcastsida är på väg att rullas ut och plattformen ger också hintar om att de kommer att satsa på ljudpodcasts. Sammantaget kan vi säga att Youtube kommer att vara podcastplattformen 2023.