Inte första gången influencers används för bedrägeri.
I november rapporterade Influens om hur Johanna Nordströms namn och bilder användes i fejkade nyhetsartiklar som marknadsfördes på Instagram. Influens tog då risken att klicka på en av länkarna för att undersöka vad läsaren möttes av. Den gången rörde det sig om en närmast kopierad version av Aftonbladets nyhetssajt, men med helt påhittade artiklar.
Nu har även Isabella Löwengrip drabbats och återigen används bland annat Aftonbladet som ett sätt att skapa trovärdighet. I en av de fejkade artiklarna som marknadsförs på Youtube, är det Aftonbladets logotyp som annonsören har använt.
Influens har inte klickat på några av de länkar som cirkulerar gällande Isabella Löwengrip, men att det kan ha tråkiga konsekvenser för den som blir nyfiken står klart. Isabella Löwengrip berättar själv, i en händelse på Instagram, att hon blivit kontaktad av en kvinna som blivit lurad.
Alltså det kommer fejkade artiklar om mig hela tiden. Nu har jag dött. Igår så fick jag ett mail från en kvinna som blivit scammad på pengar på grund av den fejkade artikeln igår. Blir så ledsen.