”Kämpar fortfarande med Teams, Zoom och Slack”.
När Meta, före detta Facebook, presenterade Metaverse för världen blev det snabbt ett stort hallå. Alla ville veta mer. Medier försökte reda ut vad det egentligen är, samtidigt som flertalet experter har sålt massvis av biljetter till sina föreläsningar och utbildningar om det nya universumet.
LÄS ÄVEN: Meta ska pusha tre svenska profiler – här är de: ”Förstklassigt”
Men är Metaverse verkligen så hett? Nyhetssajten Marketing Brew, som gjort sig kända för sina nyhetsbrev, har genomfört en undersökning bland sina prenumeranter som jobbar med marknadsföring internationellt.
Det man kom fram till är att hälften av de som svarat tycker att Metaverse är överhypeat, och utses till och med till 2022:s mest överhypade trend.
Så här kommenterade marknadsförarna Metaverse i undersökningen:
Företag kämpar fortfarande med att få sina anställda att behärska Teams, Zoom och Slack. Metaverset är långt borta.
Det är för dyrt, ingen vet riktigt vad man ska göra med det ännu och konsumenterna har inte anammat det.
Alla varumärken kan inte leva i Metaverset. Bara för att det är nytt och spännande betyder det inte att det passar alla … eller ens de flesta.
Totalt deltog cirka 450 personer i undersökningen.