Granskning avslöjar: Sverigedemokraterna har heltidsanställda influencers

Tillsammans når de ut till hundratusentals följare.

Sverigedemokraterna har skapat flertalet anonyma konton på sociala medier. Konton som ser ut att vara vem som helst, men egentligen drivs av partiet själva. Ofta för att sprida åsikter som går i linje med partiets politik, eller för att piska upp stämningen och få det att framstå som att en fråga är mer känslig för väljarna än vad den egentligen är. Det avslöjar en ny granskning gjord av Kalla fakta.

Det här är ju någonting som det har funnits rykten om ända sedan 2018. Men det är oroväckande att ett parti jobbar ”under täcket” på det här sättet. Att de lägger ut så många felaktiga saker, så många vinklade saker och så många saker som är aggressiva i sin ton, och sen låtsas som att det är vanliga människor som gör det, säger han, säger Orla Vigsö, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet i en kommentar till TV4.

Joakim Wallerstein, som är kommunikationschef hos Sverigedemokraterna, har tidigare medgett att man använder sig av “dolda konton”, men tycker inte att ordet “trollfabrik” är rätt benämning på vad de sysslar med. Detta eftersom han menar att informationen som sprids via dessa konton är sanning.

Anställda influencers

Samtidigt kan Kalla fakta avslöja hur partiet har sina egna avlönade influencers. Tillsammans når de ut till minst ett par hundra tusen följare, med miljontals likes, utspridda på flera plattformar. De går under namnen SDMonkan och SDMicke, och på sina respektive plattformar beskriver de sig själva som “opinionsbildare” och att de “kommenterar aktuella händelser”. Egentligen är de anställda på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning.

Det finns ett demokratiskt problem när man inte vet när partiet talar och någon annan talar, vilket gör att man inte vet var partiet står. Å ena sidan hyllar man Ulf Kristersson och samtidigt har man folk som sitter och kritiserar honom våldsamt på sociala medier, säger Orla Vigsö.

Sverigedemokraterna har inte velat delta i en intervju för att, i samband med granskningen, kommentera uppgifterna. När SVT frågade riksdagens partier om de på något sätt använder konton och sidor på sociala medier, utan att att tydligt markera kopplingen till partiet, svarar de däremot såhär: 

Ja, att anställda använder sina egna konton och sidor för att sprida vår politik uppmuntrar vi gärna, skriver Sverigedemokraterna till SVT.

I SVT:s enkät är det också bara Sverigedemokraterna som medger att de arbetar med influencers utan att ange att de är avlönade av partiet.

LÄS ÄVEN: Nya EU-regler: Politisk reklam ska markeras