Lista: Hetaste 2023-spaningarna du inte får missa – experterna avslöjar allt

”Börja vinkla rätt”.

Inför årsskiftet var det många som analyserade 2022 och trendspanade inför 2023. Influens har löpande rapporterat om de olika spaningarna, men nu när vi är inne i det nya året kan det vara bra att fräscha upp minnet.

Nedan listar vi några artiklar som ni inte bör ha missat:

 

Influencers delar med sig av sina tankar. Vad hade de önskat att vi inte tog med oss in i 2023? Och vad borde branschen ta ett omtag kring? Insikterna och idéerna flög högt och lågt.

 

Marknadsförare se hit! Frida Berglund, entreprenör, projektledare och marknasföringsexpert, har listat fem trendspaningar på sociala medier som ni bör ha koll på när ni lägger upp er marknadsplan.

Enligt min erfarenhet handlar det mindre om att växla ner eller upp, och mer om att börja vinkla rätt.

 

Acast, Aller Media, PodMe och Podplay har tittat i spåkulan. Vilka poddformat är lyssnarna trötta på? Och vilka har potenital att flyga? Korta avsnitt flera gånger i veckan? Eller ett längre i veckan? Och hur viktig är egentligen ljudkvalitén? Allt det här får ni svar på i artikeln. 

 

Linda Hörnfeldt, även känd som La Linda, är entreprenör och sociala medie- och varumärkesexpert. Hon har listat tio saker som är bra att lämna bakom sig – när det kommer till Instagram. 

Vilken punkt är den viktigaste enligt dig, och varför?

Anonymitet och att vägra video. För att bygga ett starkt personligt varumärke i sociala medier 2023 måste du ställa dig framför kameran. Det är din absolut bästa konkurrensfördel – du själv. Och den är gratis! Att inte använda den för att du inte ”trivs framför kameran” är ett dåligt beslut rent strategiskt.

 

Svenska influencer marketing-byråer har hissat och dissat, inför året som vi alla vet kommer att bli tufft. 

Det finns många exempel från tidigare ekonomiska kriser där de varumärken som minskade sin marknadsnärvaro även minskade sina marknadsandelar drastiskt, medan de som fortsatte (och till och med ökade) kom ut som vinnare. Om du behöver minska din budget är det smartare att satsa på ett fåtal kanaler, där din målgrupp spenderar mest tid, och göra dessa riktigt bra, säger Sanna Ödmark, head of marketing på Cure Media.

 

Instagram ska ha en ohotad position som den kanal där det förekommer mest influencer marketing. Men är det så? Och vilken position tar andra plattformar?

I slutändan så spenderar man ett antal timmar per dag på olika plattformar och det blir fördelningen av dessa timmar som blir intressant, säger NineAgencys vd Jonas Westling.

 

Den starkt växande sociala medieplattformen Tiktok listar tre centrala trender som annonsörer bör ha med sig. 

Vi vill hjälpa marknadsförare förstå hur konsumenternas behov kommer att förändras under det kommande året, och vad detta kommer att innebära för deras strategier, både på och utanför TikTok.