We Are Era validerar kreatörer – ”nästa steg inom influencer marketing”

Marcus Klamming

Ny funktion kartlägger influencers personlighet och tone of voice på alla plattformar och nätverk. ”Ett viktigt nästa steg för industrin”.

We Are Era, influencer- och Youtube-nätverket, lanserar en ny funktion som ska ”scanna” influencers profiler på ett djupare sätt för att ge potentiella annonsörer bättre överblick. Mer exakt har företagets ägare RTL Group utvecklat en ny produkt, ”Social Intelligence Hub”, som består av flera olika verktyg. Bland annat ”Influencer Validation Tool” som ska validera kreatörer.

Med tjänsten kan vi erbjuda smartare och ännu mer insiktsfulla influencer marketing-köp till våra annonsörer, baserat på enorma mängder data vi nu har tillgång till. Vi ser det som ett nästa steg inom influencer marketing, säger Marcus Klamming, Chief Executive Officer på We Are Era i Norden, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Margareta Grääs och Sampev2 ansluter till influencernätverk – ”otroligt talangfulla”

Det nya är att man nu kommer att få en förståelse för hur en influencer upplevs i sociala medier, och kartlägga profilernas personlighet och ”tone of voice”. Datainsamlingen är dessutom applicerbar på målgrupp, annonsör och influencer.

Eftersom relevans alltid är subjektiv och till stor del definieras av vår egen livsstil, har de traditionella sätten som används för att identifiera målgrupper, såsom demografi, sina begränsningar. Därför bygger en effektiv validering snarare på gemensamma värdesystem och attityder än på var individerna bor, deras kön eller ålder, säger Marcus Klamming.

Med vår nya hub, som täcker alla sociala medier och nätverk, skapar vi tillsammans med våra annonsörer grunden för en viktig, djupgående förståelse för målgrupper och omvandlar insikter till relevans. Insikterna som hämtas från våra dataanalyser kommer att ge alla annonsörer en bättre grund för beslutsfattande, vilket innebär större säkerhet i deras kampanjplanering. Ett viktigt nästa steg för industrin och det känns fantastiskt kul att Social Intelligence Hub är ett första steg i vår framtida satsning.